Läge och lokaler

Vi är belägna mitt i centrala Eskilstuna mellan tågstationen och centrum. Vår besöksadress är Smedjegatan 23-25. Karta finns längst ner på sidan.

För allas säkerhet finns en låst grind med porttelefon samt kod för både in- och utpassering.

Våra lokaler har genomgått ett stort lyft med modernisering och ett pedagogisk tänk i inredningen, stationer och ”rum i rummet”. Förskolan är indelad i kapprum, kök/småbarnsrum, ateljé, Torget, Magiska sagorummet, byggrummet samt ett förskolebibliotek.

Inredning, möblering och tema i rummen är en flytande process som anpassas efter barngruppens behov och intressen. I anslutning till lokalen finns en sovterass för de minsta som vilar i vagnar efter lunchen. Sovterassen är insynsskyddad och ger skydd för vädrets växlingar samtidigt som barnen får sova i den friska luften.

Förskolan arbetar aktivt med Eskilstuna Kommuns lässatsning och i samband med detta har förskolans alldeles egna bibliotek växt fram. Litteratur lyfts fram och görs lättillgänglig i varje rum. I kapprummet finns ett ”föräldrabibliotek” där föräldrar får låna hem bokpåsar.
En utomhuslåda med böcker kan användas ute i vår mysiga läshörna under bokstavsträdet.
Vi har tillgång till en fin innergård med lekplats där barnen leker och har pedagogiska aktiviteter dagligen.
Vi har tillgång till en stor samlings- och rörelselokal i anslutning till förskolan samt ett stort kök som används till både bakning och förberedning av måltider.